Menu

Майбутнє автомобільних коробок передач

Сьогодні існує безліч різних варіантів автоматичних коробок передач, у кожної моделі є свої сильні і слабкі сторони, і кожна коробка може любити або не любити конкретного водія.

Кілька років тому автоматичні трансмісії в автомобілях звинувачували у збільшеному витраті палива. Сьогодні ж технічний прогрес перетворив їх на надійний засіб, що обмежує апетити потужних двигунів і сприяє скороченню викидів вуглекислого газу. Оскільки саме ця завдання в найближчому майбутньому стане основною для всієї автомобільної галузі, зростає інтерес до рішень, здатним забезпечити двигуну найбільш сприятливі умови роботи. Так, коли передач багато, автомат завжди включає найбільш правильну. Зробити це не в змозі жоден водій, особливо якщо потрібно вибрати, наприклад, один з восьми варіантів. А сьогодні до випуску готуються вже дев ’ яти - і десятиступенчатые трансмісії, передачі в яких будуть автоматично перемикатися.

Згідно з результатами дослідження, проведеного нещодавно консалтинговою компанією IHS Automotive, в 2017 році частка автомобілів з механічними коробками передач у світовому автопарку опуститься нижче 50%. Іншими словами, в кожному другій машині буде встановлена та чи інша автоматична трансмісія.

Головним фактором успіху, природно, має стати визнання з боку споживача: якщо нові коробки не люблять, то всі розроблені галуззю плани боротьби з викидами CO2 залишаться тільки на папері.

В останні 20 років автоматичні трансмісії досягли значних успіхів у всьому світі і у всіх сегментах: ними оснащуються автомобілі будь-якого класу - від компактних міських машин до самих ексклюзивних і дорогих суперкарів. На імідж автоматів працюють і відсутність педалі зчеплення на «формульних» болідах (Scuderia Ferrari відмовилася від неї ще в 1980-х роках), і поява селекторів, значно спростили перемикання в ручному режимі. Важіль Tiptronic на Porsche 911 (початок 1990-х років) і пелюстки перемикання передач під кермом на GT-автомобілях Ferrari (F355, середина 1990-х років) зробили автоматичну коробку прийнятною навіть для тих, хто вважав, що вона позбавляє водія задоволення від керування автомобілем. Інша справа, що невірно приділяти що знаходяться у розпорядженні водія засобів керування трансмісією (тобто важелі або пелюсткам) більше уваги, ніж технічним рішенням, закладеним в конструкцію самої коробки.

Насправді за важелем Tiptronic та пелюстками Ferrari стояли дві коробки, зовсім різні як по суті, так і за поведінкою: у першому випадку це був класичний автомат з гідротрансформатора, а в другому - роботизована механічна коробка передач. Гідротрансформатор - синонім комфорту і плавності, але одночасно і підвищеної витрати палива. Роботизована ж коробка - це в першу чергу спорт та ефективність: плавність перемикання зовсім не її коник. Таким чином, можливість керувати роботою коробки, настільки бажана для всіх, хто їздив на «механіці», ще не означала, що коробка може догодити будь-якого водія.

Ще один шлях, запропонований розробниками, - варіатор, який змінює передаточне число трансмісії безступенево, - теж піддався критиці: щоб така трансмісія працювала ефективно, необхідні високі обороти, так і при різкому натисканні на педаль газу з з-під капота лунають не дуже приємні звуки. Крім того, існують обмеження по максимальній величиною крутного моменту.

Щоб примирити всіх водіїв, задовольнивши суперечать один одному потреби в комфорті, низькій витраті і задоволення від керування автомобілем, довелося чекати, поки не з'явилися коробки з двома зчепленнями. Перша така коробка була встановлена на Porsche у середині 1980-х років, а у велику серію її запустила компанія Volkswagen. Якщо ж дивитися глибше, коріння винаходи американські: першою була коробка Dual Tronic компанії Borg Warner.

Будущее автомобильных коробок передач

Графік відображає оцінку фахівців IHS Automotive, що пророкують збільшення частки трансмісій з двома зчепленнями. Фахівці компанії IHS Automotive вважають, що протягом п'яти років частка таких трансмісій на ринку збільшиться з 3,1%до 7,4%, а частка класичних автоматів знизиться з 33 до 28%. Вариаторам ж, як і раніше, буде належати близько 10% ринку. Відвертими аутсайдерами на цьому тлі виглядають роботи з 1%. А половина світового автопарку, природно, буде обладнана механічними коробками передач.

Будущее автомобильных коробок передач

Ситуації на ринках Європи, Китаю, Японії і США будуть відрізнятися. Так, в 2014 році в Європі коробки з двома зчепленнями займуть 10% ринку, а в Китаї вони вже круто потіснять і традиційні автомати, і «механіка». Втім, остання ще деякий час буде домінувати. Адже в плані витрат на виробництво, а отже, і ціни з МКП не може суперничати ні один автомат.

|