ігри для мобільних пристроїв сьогодні популярні як ніколи
Розпочавшись з «Змійки», ігри для мобільних пристроїв сьогодні популярні як ніколи. В першу чергу це пов'язано з постійним виходом на ринок все більш потужних смартфонів, з-за чого портативні ігрові консолі поступово втрачають свої позиції на ринку.
Пожирає точки «Змійка» на екранах стільникових телефонів в свій час зробила справжню революцію в світі мобільних розваг. Ця казуальна гра, представлена 15 років тому на телефоні Nokia 6110, була непривабливою, але досить цікавою. Користувач керував чорною лінією, підводячи її до окремих точок на монохромному екрані телефону. «Змійка» стала класикою і по сей день налічує більше 40 млн шанувальників, які ведуть полювання за рекордами. Однак не варто вважати, що цю гру придумала компанія Nokia: «Змійка» існувала задовго до появи мобільних телефонів - на перших комп'ютерах, калькуляторах. Модель Nokia 6110 навіть не була першим стільниковим телефоном з встановленими іграми («Snake», «Memory» і «Logic ») - на цей титул повинен претендувати телефон Hagenuk MT-2000 зі своїм варіантом «Тетріса». Але саме адаптація «Змійки» програмістом Танел Арманто під Nokia 6110 запустила процес, який докорінно змінив ринок ігор. Тим не менш повинно було пройти ще якийсь час, перш ніж продаж мобільних ігор стала для підприємств привабливою з фінансової точки зору. Питання полягало в наступному: як гра потрапить до користувача, якщо вона не була спочатку встановлена на пристрій? І як можна заробити на ньому реальні гроші?
Першим кроком на шляху до багатомільйонного ринку стало впровадження наприкінці 90-х років технології Wireless Application Protocol (WAP). З її допомогою користувачі стільникових телефонів вперше отримали доступ до мобільного Інтернету - або, точніше сказати, технологія WAP дозволила без проводів з'єднувати телефон із серверами і передавати дані. Nokia 7110 стала не тільки першим пристроєм з грою «Snake II», але і першою моделлю з WAP-браузером. Крім усього іншого, цей протокол дозволяв грати в покрокові багатокористувацькі ігри, і хвиля утворень нових компаній на рубежі тисячоліть дала мобільним іграм можливість зайняти належне місце в Інтернеті. І все ж вони залишалися тільки приємним розвагою - скласти конкуренцію комп'ютерних і консольних аналогам вони не могли.
Ця епоха наочно відображена у документальному фільмі «Riot on!». У ньому розповідається про процеси, що відбувалися у фінській фірмі Riot-E, яка зібрала капітал у кілька мільйонів доларів, щоб у 2001 році вивести на ринок схему завантаження контенту Pay-per-Download для гри «Володар кілець», і через два роки після заснування збанкрутувала. Однак для інших компаній залишався відкритим питання, як можна заробити гроші за допомогою мобільних ігор. Найважливіший внесок у цей бізнес внесла розроблена через деякий час технологія Java 2 Micro Edition. З допомогою цієї мови програмування на маленьких екранах мобільних телефонів користувач міг переглядати зображення і відеоролики. Тоді з'явилися більш серйозні мобільні ігри - екшени і гонки.
Поки мобільні телефони з кольоровими екранами підкорювали ринок, компанія Nokia випустила щось зовсім нове - пристрій під назвою N-Gage, що представляє собою гібрид стільникового телефону і мобільного ігрової консолі. Втім, через деякий час ця ідея зазнала фіаско через високу вартість гаджета. Здійснити прорив у 2005 році не вдалося схожою консолі Tiger Telematics Gizmondo. Проте в ігровій індустрії мобільні продукти стали вважатися дуже перспективною галуззю, і вже на початку 2000-х років на цей ринок вийшов гігант серед розробників ігор - компанія Electronic Arts.
Мобільні телефони, WAP і Java підготували ґрунт, але все ж чогось не вистачало - поки на світовій арені не з'явився онлайн-магазин App Store від компанії Apple.
Геніальним рішенням корпорації Apple можна назвати не стільки виведення на ринок смартфона iPhone першого покоління в 2007 році, скільки відкриття магазину App Store рік. Раптово з'явилася централізована платформа, на якій десятки тисяч розробників змогли пропонувати свої ігри та розважальні програми. А користувачі вперше завантажували ці продукти з величезним бажанням і комфортом, до якого, втім, вже встигли звикнути при купівлі музичних композицій в магазині iTunes. Смартфони на базі мобільної операційної системи Android пішли по тому ж принципу. Приміром, популярна гра Angry Birds була завантажена для цієї платформи 648 млн разів. Багатомільйонні показники завантажень дуже привабливі для рекламодавців. Внаслідок цього розробник гри Angry Birds, компанія Rovio, в 2011 році повідомила про прибуток до сплати податків в €48 млн.
Ринок мобільних ігор через 15 років після виходу «змійки» став дуже прибутковим для компаній, що працюють в цій галузі. Однак сьогодні розробники мріють про більше: у найближчі роки повинна повністю зникнути різниця між смартфонами та ігровими консолями. Так, гуру в світі ігор, компанія Warren Spector, виходить з того, що в майбутньому нас чекає об'єднання цих типів пристроїв.